Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 05:49
Reklama

Most opóźniony o pół roku !

Wiadomo już na pewno, że 19 grudnia z całą pewnością nie przejedziemy mostem na drugą stronę Wisły. Budimex wystosował do GDKKiA oficjalną prośbę o przedłużenie czasu realizacji inwestycji do połowy przyszłego roku.
Most opóźniony o pół roku !
Jak poinformował nas Piotr Michalski – rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA, na miesiąc przed zawartym w kontrakcie terminem ukończenia budowy mostu, czyli dziewiętnastym grudnia, Budimex złożył oficjalne pismo z prośbą o przesunięcie czasu zakończenia prac. Opóźnienie prac przy budowie wykonawca motywuje zbyt późnym podpisaniem kontraktu oraz najpierw zbyt wysokim stanem wody w Wiśle, a następnie zbyt niskim. Wysoka woda miała uniemożliwić prowadzenie prac w korycie rzeki, a susza sprawne spławianie elementów konstrukcji mostu. Kolejna przeszkoda, na którą wskazuje Budimex, to nadchodząca zima  i temperatury powietrza poniżej 5 stopni Celsjusza, kiedy to pojawia się tzw.  punkt rosy, czyli skraplanie się pary wodnej na elementach konstrukcji mostu. Zdaniem Budimexu  zjawisko to uniemożliwia bezpieczne wykonanie prac wykończeniowych. Krzysztof Kozioł, w nadesłanym do redakcji mailu zapewnia, że prace wykonane są już w 88 procentach, ale gołym okiem widać, że ciągle brakuje najistotniejszego dla konstrukcji elementu, czyli rozpiętych na pylonach kabli, które mają stężać całą konstrukcję po usunięciu tymczasowych podpór. Wnioskowany przez Budimex nowy termin zakończenia prac  to koniec  maja przyszłego roku.  GDDKiA nie ustosunkowała się jeszcze do prośby Budimexu, ale jej ewentualne odrzucenie na pewno nie wpłynie na możliwość zakończenia prac o czasie. Procedura odbiorów budowlanych potrwa zapewne miesiąc, więc najwyraźniej musimy się pogodzić z myślą, że przez most będziemy mogli przejechać dopiero w czerwcu albo lipcu przyszłego roku. Poniżej publikujemy treść maila, który nadesłał nam rzecznik prasowy Budimexu Krzysztof Kozioł.
 
"Budowa jest opóźniona z powodów niezależnych od wykonawcy, dlatego (zgodnie z kontraktem na miesiąc przed upływem terminu jego zakończenia) zwróciliśmy się do inwestora, tj. GDDKiA z wnioskiem o przesunięcie terminu zakończenia budowy z grudnia br. do połowy przyszłego roku, jako że w okresie zimowym z przyczyn technologicznych (w warunkach obniżonych temperatur) nie możemy wykonywać prac, które pozostały nam do realizacji, tj. wykończeniowych. Obecnie inwestor analizuje wniosek.  
      Niestety realizacja prac zależy od pogody. Niekorzystne warunki do prowadzenia prac wykończeniowych to temperatura powietrza poniżej 5st C, opady śniegu lub deszczu, występowanie punktu rosy - skraplanie się pary wodnej zawartej w powietrzu na elementach mostu.
    Most jest wyjątkowy i nikt wcześniej w Polsce takiego nie zbudował. W konsekwencji jego realizacja wymaga od wykonawcy najwyższej dbałości o jakość i bezpieczeństwo. Jesteśmy odpowiedzialni i nie poświęcimy tych dwóch najważniejszych aspektów na rzecz przyśpieszenia robót.  
      Główną przyczyną opóźnień są warunki atmosferyczne w okresach zimowych 2010 i 2011, a głównie bardzo wysoki poziom wody podczas wykonywania prac fundamentowych w korycie Wisły oraz susza hydrologiczna latem 2012, która uniemożliwiła transport elementów konstrukcyjnych mostu Wisłą.
      Znaczne zakłócenia w początkowej fazie kontraktu spowodowało przesunięcie podpisania umowy z uwagi na protest jednego z oferentów, co skutkowało brakiem możliwości wykonania prac fundamentowych w korycie Wisły w okresie wolnym od restrykcji środowiskowych czyli 15 czerwca-31 lipca 2010. Rozpoczęcie prac fundamentowych było możliwe dopiero 1 grudnia 2010, ale szybko zastopowała je sroga zima. W ten sposób praktycznie straciliśmy jeden sezon budowlany. 
    Wg decyzji środowiskowej prace w korycie Wisły możemy prowadzić jedynie pomiędzy 15 czerwca-31 lipca oraz 1 grudnia-28 lutego, to jest jedynie 4,5 miesiąca w skali roku, z czego około 2 miesiące zmuszeni byliśmy usunąć się z prac w korycie Wisły z uwagi na zagrożenie lodem.

    Proszę wziąć pod uwagę, że z jednej strony obowiązuje nas wyjątkowy reżim technologiczny z powodu zastosowania betonu klasy B80 (pierwsze wykorzystanie w Polsce), a z drugiej, mamy w tej lokalizacji często do czynienia z dużą wilgotnością powietrza, w wyniku której przy niższych temperaturach na częściach konstrukcji dochodzi do skraplania wody, co utrudnia lub uniemożliwia prowadzenie niektórych zakresów prac, np.: izolacje, żywice, podlewki.

Zaawansowanie realizacji kontraktu to w obecnej chwili 88%, ale jeśli chodzi o drogi trasy głównej to ostatnia warstwa nawierzchni, tzw. ścieralna, jest już ułożona na całej jej długości.

Prowadzone obecnie prace: 

drogi:
- trwają prace wykończeniowe drogowe typu: wbijanie barier, humusowanie, obrukowania, prace porządkowe, nasadzenia drzew i krzewów, montaż paneli ekranów akustycznych,
- kończymy wykonanie konstrukcji drogowej i prowadzimy ostatnie prace bitumiczne na drogach serwisowych,

mosty:
- estakady i małe mosty - trwają prace wykończeniowe /kapy chodnikowe, izolacje, krawężniki, nawierzchnie chodników z żywic, bruki/,
- most przez Wisłę - wykonywane są zakotwienia want, zakończyliśmy budowę pylonów, rozpoczynamy montaż docelowych łożysk i prace przygotowawcze do podwieszenia obiektu, trwa montaż kolektorów odwadniających wewnątrz skrzynki i sprężanie konstrukcji

Na budowie mostu pracuje obecnie 200 pracowników.

Estakady i małe mosty: 80 pracowników.

Drogi: 100 pracowników.

pozdrawiam

Krzysztof Kozioł

rzecznik prasowy

Budimex SA"


Podziel się
Oceń

Komentarze
Gość 03.12.2012 18:30
To było do przewidzenia. Oby kolejny termin został dotrzymany.
Reklama
Reklama